De nieuwsbrief toeristische marketing is bedoeld voor alle toeristische en recreatieve ondernemers en betrokkenen in de gemeente Medemblik. Deze nieuwsbrief informeert je over de ontwikkelingen en nieuws op het gebied van toeristische marketing. En geeft je tips en ideeën om mee te varen onder één vlag zodat we Medemblik als één groter geheel, gastvrije gemeente op de kaart zetten. Vaar je mee?
Er is hard gewerkt!
De afgelopen maanden is er hard gewerkt. Met als concreet resultaat een online platform en een magazine voor de bezoekers van Medemblik. Via facebook wordt Medemblik als aantrekkelijk gebied gepromoot. We gebruiken hiervoor onder andere de films en ‘de verhalen van Medemblik’. Hier wordt heel positief op gereageerd. Nog geen volger? Vind onze Facebookpagina leuk en vraag je gasten ook om deze pagina te liken!
Daarnaast zijn we continu in gesprek met partijen over het verder ontwikkelen en uitvoeren van de marketingactiviteiten en promotiewerkzaamheden. Voor de komende tijd is het onder andere belangrijk dat de site goed vindbaar is, het magazine goed wordt verspreid en samenwerkingen mbt het promoten van Medemblik verder worden uitgewerkt. Dit alles met het doel om ondernemers met elkaar te verbinden en meer bezoek naar Medemblik te trekken en de bezoeker langer te laten verblijven.
In deze nieuwsbrief de stand van zaken en wat je zelf kunt doen om aan te haken.
Website
Al een kijkje genomen op onze website www.rijkaanverhalen.nl? Deze site gaat de komende jaren de online bezoeker inspireren om een (meerdaags) bezoek aan Medemblik te brengen. En is er voor de bezoeker van Medemblik om zich tijdens zijn verblijf te oriënteren om op stap te gaan in onze gemeente.
De website www.rijkaanverhalen.nl is onderdeel (een microsite) van de gebiedsmarketingsite Hollandbovenamsterdam.nl. Wij, als toeristisch Medemblik, behouden onze eigen identiteit maar deze samenwerking heeft als voordeel dat:
- de data van toeristische en recreatieve ondernemers en evenementen gekoppeld zijn waardoor deze info op beide sites zichtbaar en up to date is.
- Medemblik op de site Holland boven Amsterdam beter vindbaar is en profiteert van de online marketing investeringen die Holland boven Amsterdam de komende jaren gaat doen.
Wij streven ernaar dat elke ondernemer en evenement een plekje krijgt op de site. Wat kun jij zelf als ondernemer doen om dit platform zo aantrekkelijk mogelijk te maken:
- Plaats op je eigen website en in je email handtekening een link naar de website.
Bijvoorbeeld: Het Stoommachinemuseum vaart mee onder de vlag van Medemblik. Bezoek onze website (hyperlink naar www.rijkaanverhalen.nl) voor alle evenementen en leuke uitstapjes in de omgeving. - Check je eigen vermelding op de website. Dit kun je doen op 2 manieren
- Via het vergrootglas rechts bovenin.
- Of via de thema-knoppen. Deze geven een overzicht van het aanbod in de gemeente. Als je bijvoorbeeld op musea en erfgoed klikt, dan toont de website alle musea van de gemeente.
- Check via beide routes of je je bedrijf of evenement kan vinden.
Waar moet je opletten - Kloppen de (contact)gegevens?
- Adres, en telefoonnummer.
- Werkt de link? Stel een vraag. Test dit uit. Als het goed is, ontvangt je zelf deze email.
- Werkt de link naar je website?
- Klopt de omschrijving van je bedrijf/evenement? Is deze beknopt en algemeen.
- Deze hebben wij veelal of van je eigen website gehaald. Mocht je liever een andere tekst willen dan horen wij dit graag. Het is immers jouw bedrijf.
- Let op: bij de omschrijving van je bedrijf dienen geen evenementen/acties vermeld te worden. Dit om niet actuele data te voorkomen. Evenementen komen in de evenementenkalender.
- Is het beeld actueel? En heb je eventueel een film?
- Heb je een recentere foto, mail deze dan.
- De foto moet minstens 2000 pixels breed zijn, horizontaal/liggend genomen zijn en minimaal 1mb groot zijn om een weergave van goede kwaliteit te waarborgen.
- Je kunt maximaal 3 foto’s plaatsen en 1 film
- Aanpassingen, extra foto’s en video kun je sturen naar maaike@rijkaanverhalen.nl
- Staat je bedrijf of het bedrijf van je collega ondernemer niet online? Dan zijn we er mogelijk nog niet aan toegekomen deze toe te voegen of het bedrijf staat niet in het (overgenomen) VVV bestand. Stuur dan snel bovenstaande informatie en wij plaatsen deze online.
Mis je een evenement in de evenementenkalender. Mail deze naar maaike@rijkaanverhalen.nl dan zetten wij deze erbij.
Magazine
Trots zijn wij op het vernieuwd toeristisch magazine. De Inmedemblik is geheel in de stijl van de campagne Rijk aan verhalen opgemaakt. Een gratis mee te nemen stijlvol magazine vol met toeristische informatie, inspirerende verhalen en highlights in Medemblik. Een must om te lezen voor elke bezoeker aan Medemblik. Het magazine is inmiddels verspreid onder alle (grote) toeristische, recreatieve en horecaondernemers. Daarnaast ligt het magazine bij grote toeristische bedrijven en toeristische informatiepunten in Noord-Holland en gedeelten van Zuid-Holland, Utrecht, Flevoland en Friesland. Wil je het magazine ook uitgeven aan je gasten maar heb je deze nog niet ontvangen? Stuur een mail en wij bezorgen een pakket magazines. Blader hier door de online versie.
Gratis Starterspakket – Onder één vlag varen
Met de campagne Medemblik is rijk aan verhalen werken we aan 1 krachtige herkenbare en professionele uitstraling van Medemblik voor de toeristische bezoeker. De kracht van het doen slagen van deze campagne zit ‘m in het samen doen. Hoe meer ondernemers meedoen, hoe krachtiger het wordt. Een vloot is nu eenmaal beter zichtbaar dan een enkel scheepje. Voor elke ondernemer is er een starterspakket. In 2017 zijn we gestart deze uit te geven. Wil je ook graag nog een pakket ontvangen. Laat mij dit weten via maaike@rijkaanverhalen.nl. Voor iedere ondernemer is er een gratis starterspakket bestaande uit:
- een kioskvlag
- 50 sleutelhangers om uit te delen aan je gasten
- een half uur advies van Westfris: wat kan jezelf als ondernemer doen om aan te haken bij de campagne Medemblik is Rijk aan verhalen.
Meer informatie over de campagne Rijk aan verhalen lees je hier.
Geslaagde aftrap van het seizoen
Met de presentatie van de gloednieuwe website en het vernieuwd toeristisch magazine opende het toeristisch platform Medemblik op 10 april het toeristisch seizoen. In de jachthaven van Andijk verzamelden toeristische ondernemers en stakeholders zich in restaurant 1619. Onder het credo “Samen varen onder één vlag” vormen zij een front om ook in 2018 de toeristen en dagjesmensen te verleiden tot een bezoek aan Westfriesland.
Tijdens de aftrap werd nog maar eens benadrukt hoe mooi Westfriesland is en daarmee ook kan zijn voor de toerist. Toch is enkel de pracht van de regio niet genoeg om bezoekers te bereiken die eens wat anders willen dan de Zaanse Schans. De streek is divers en bezaaid met parels van bezienswaardigheden en activiteiten, maar we lijken wel te bescheiden om daar te koop mee te lopen. Dat siert de Westfries, maar is voor de bezoeker een gemis. Een positieve ontwikkeling in Medemblik dat de toeristische ondernemers de handen ineen slaan. Na het officiële gedeelte hebben we 3 hele mooie toeristische bedrijven bezocht en kijkje achter de schermen gekregen. Een dag waar volop met elkaar werd gesproken, ervaringen werden uitgewisseld en nieuwe ideeën voor samenwerken werden gesmeden. Met als cadeau voor iedere aanwezige een profielfoto, gemaakt door Duco de Vries. Een uitgebreide fotoreportage van de dag klik hier.
Tot slot: mijn mailadres maaike@rijkaanverhalen.nl heeft er tussen 10 en 20 april sommige dagen uit gelegen. Heb je mij gemaild en nog geen antwoord ontvangen? Wil je dit dan nogmaals sturen. Excuus voor het ongemak. Rest mij om iedereen een heel goed seizoen te wensen.
Hartelijke groet,
Maaike Steltenpool
Bereikbaar via maaike@rijkaanverhalen.nl of 06-19382707
Toeristische marketing coördinator Medemblik