Speerpunten

Speerpunten van de OFM

Inleiding

Het bedrijfsleven van de Gemeente Medemblik, vertegenwoordigd door de ondernemersverenigingen, hecht een groot belang aan een gezond ondernemersklimaat. De Gemeente Medemblik heeft een grote invloed op goed ondernemersklimaat voor de in Medemblik gevestigde ondernemers. Hiervoor is het belangrijk dat de ondernemers alhier, een goede samenwerking hebben met de Gemeente Medemblik en dat de Gemeente Medemblik ook een goed aanspreek punt heeft bij de ondernemers, om zo te maken keuzes op dit gebied te toetsen en inbreng hiervoor te verkrijgen. Sinds 2011 is hiervoor de Ondernemers Federatie Medemblik (OFM) van Medemblik, het formele aanspreekpunt. Zowel, de ondernemersverenigingen uit de kernen, van winkelcentra en bedrijventerreinen als  de Gemeente Medemblik gebruiken de OFM voor het overleg over ondernemerskwesties en toekomstig beleid. Om hierin goede richting te geven hanteert de OFM de speerpuntennotitie. De beleidsrichtlijnen die in dit document zijn opgenomen helpen om te maken keuzes in het beleid te ondersteunen en dient als richtlijn voor de economische koers van de gemeente. Gezamenlijk werken we zo aan het verder versterken van ondernemerschap en daarmee een gezonde toekomst voor ondernemers binnen Medemblik! Het moet voor ondernemers aantrekkelijk zijn en blijven om zich in deze en onze gemeente te vestigen.

 

Versie februari 2024

  • Regionaal

    Het ondernemersklimaat houdt niet op bij de stadsgrenzen van Medemblik. Veel zaken zoals uitbreiding en ontwikkeling van bedrijventerreinen, huisvesting arbeidsmigranten, behoud van de jeugd en medewerkers in de regio, meer woningbouw, toerisme, zijn zaken die we juist in regio verband goed moeten organiseren om hiervoor binnen Medemblik de juiste invulling te geven en te krijgen. Goede samenwerking binnen de regio is hiervoor cruciaal en krijgt de steun van de OFM;

    • De 7 West-Friese gemeenten, verenigt in het Pact van West-Friesland hebben de ambitie om één van de meest aantrekkelijke regio’s van Nederland te worden. Het uitvoeringsprogramma dat hiervoor actief is steunt regionaal overheidsbeleid en faciliteert met de nodige impact de naleving van de onderstaande speerpunten.
    • In West-Friesland is de Westfriese Bedrijvengroep (WBG) actief om voor de ruim 1300 aangesloten bedrijven de regionale ondernemersbelangen te behartigen met het nodige succes. De samenwerking van de OFM (en de daarbij aangesloten ondernemersverenigingen) met de WBG en het versterken van elkaar in beleidsontwikkeling en uitvoering functioneert goed en wordt verder versterkt en benut. De ondernemers- en bedrijvenverenigingen zijn vertegenwoordig in het algemeen bestuur van de WBG en leveren hierdoor direct input aan het beleid en het uitvoeringsprogramma van de WBG.
    • Belangrijk is om gezamenlijk met hierboven genoemde instanties goed in te spelen op, en echt resultaten te bereiken om, lastige en vervelende invloeden zoals CO2 beperkingen, ondermijning, netcongestie, cybercrime, etc en de ondernemers hierin zoveel mogelijk support te geven.
  • Toerisme, horeca en recreatie (THR)

    1. Algemeen:

    Bezoekers denken niet in geografische grenzen, dit geldt zowel voor de gemeente als de regio.

    Wij denken vanuit de ‘Customer Journey’ gedachte; we zijn vindbaar, verleiden tot een bezoek, zijn gastvrij en verleiden tot een herhaalbezoek en zorgen voor mond-tot-mond reclame.

    (Water) Recreatie: de gemeente pakt recreatie vraagstukken in samenwerking met het Recreatieschap West-Friesland op.

    Horeca: vertegenwoordigd in MEVO, Toeristisch Platform Medemblik en Stichting Westfriese Tafel.

    Cultuur: binnen de gemeente is aandacht voor onze Culturele instellingen en erfgoed belegd binnen de afdeling Maatschappelijk Beleid. Er vindt samenwerking plaats tussen de culturele en toeristische ondernemers bij de uitvoering van de toeristische marketing.

    De (toeristische) ondernemers vinden het belangrijk om samen met de gemeente Medemblik te werken aan gebiedsmarketing en promotie. Dit wordt op lokaal, regionaal (Westfries) en bovenregionaal (Noord-Holland Noord) niveau georganiseerd. De OFM steunt samenwerkingen tussen verschillende ondernemers die de economie ten goede komen. Belangrijk hierbij is dat de initiatieven zowel binnen als buiten de kern Medemblik plaatsvinden.

     

    • Lokaal:

    Sinds 2016 wordt een coördinator toeristische marketing ingehuurd door de gemeente Medemblik.

    Jaarlijks wordt een uitvoeringsprogramma (jaarplan) opgesteld met als doel de naamsbekendheid van Medemblik te vergroten, bezoekers gastvrij te ontvangen en verbindingen tussen (toeristische) ondernemers te realiseren. De verwachting is dat begin 2024 een stichting start die de gemeentelijke gelden én bijdragen vanuit de ondernemers zo efficiënt mogelijk gaat inzetten.

    Met goede parkeergelegenheid in de stad kan Medemblik zich onderscheiden t.o.v. Enkhuizen en Hoorn.

    Meer aandacht voor het buitengebied met haar aantrekkelijke recreatieve mogelijkheden. Slaapgelegenheid in de omgeving en het achterland behoeft stimulering.

    Denk ook aan het benutten van historische sages zoals in de omgeving van Hoorn met “Platte Thijs” gebeurt.

     

     

    • Regionaal

    Op Westfries niveau werken de verschillende gemeenten samen. Hoorn – Enkhuizen en Medemblik zijn hierin de kartrekkers en onderhouden goed contact met SED, Koggenland en Opmeer. De samenwerking is nodig om ook arrangementen te maken en te onderhouden van bezienswaardigheden binnen de regio West-Friesland. Deze arrangementen zijn van belang om toeristen naar onze regio te verleiden en versterkt hierbij de horeca.

    Via het Westfriese platform ‘Beleef Westfriesland’ wordt gewerkt aan naamsbekendheid van onze regio. Er is vanuit de gemeenten een klein opstartbudget beschikbaar. Ondernemers worden aangesloten bij losse projecten die voor hen interessant zijn.

     

    • Bovenregionaal

    Voor de bovenregionale toeristische marketing van Medemblik wordt de samenwerking op West-Fries niveau verder uitgediept in de loop van 2024. Bovendien wordt er op regionaal gemeentelijk niveau verder onderzocht hoe Medemblik ook internationaal naamsbekendheid kan krijgen.

    Een sterkere Kop van Noord-Holland in samenwerking met Pact 7.1 en Hollandse Kroon. Hoe kunnen de gemeentes in de kop van Noord-Holland de focus vanuit de provincie naar zich toe halen? De gedeputeerde is naar verluid voornamelijk gefocust op de Randstad. Waarom? Door telkens uit te spreken dat de Noord-kop vergrijst en in de toekomst een verplaatsing naar de Randstad volgt roep je dit over jezelf af! Door de focus niet naar de Noord-kop te richten zal groei en ontwikkeling achter blijven, waardoor de vitaliteit van dit gebied zal teruglopen.

    Als er niet voldoende voorzieningen zijn, als opleidingen niet gevolgd kunnen worden en werkgelegenheid hier niet meer is zal dit inderdaad een nadelig effect hebben op het vestigingsklimaat.

  • Bedrijventerreinen

    De bedrijventerreinen zijn verantwoordelijk voor 45% van de lokale werkgelegenheid. Dit betekent dat aan deze bedrijventerreinen ook de aandacht moet worden geschonken die het verdient. Belangrijk hiervoor is ook om de plaatselijke politiek goed bij de ontwikkelingen van de bedrijventerreinen te blijven betrekken en de betrokken ondernemers bij de politieke kwesties hierover.

    Onder aanvoering voor de WBG is een “Position Paper Bedrijventerreinen” opgesteld waarin het beleid voor bedrijventerreinen hier in de regio is aangegeven en waaraan de OFM haar bijdrage heeft gedaan. Belangrijke pijlers in het verlengde van dit document zijn voor Medemblik:

     

    • Uitbreiding aanbod bedrijventerrein is in de regio, maar ook zeker in Medemblik noodzakelijk. Dit vraagt ook een actieve samenwerking met de SED-gemeenten om voor gezamenlijk belang de mogelijkheden te creëren. Daar waar grond aankopen mogelijk en nodig zijn t.b.v. uitbreiding van bedrijventerreinen met grond eigenaren tot afspraken/aankoop komen.
    • Ook de ruimte voor startende ondernemers en dorps gebonden ondernemers moet worden meegenomen, waarbij ruimte voor particulier gebruik voor de zakelijke grond wordt ontmoedigd.
    • De samenwerking van ondernemers op de bedrijventerreinen stimuleren om gezamenlijke wensen (verduurzaming, veiligheid, park management) vanuit de maximale steun en draagkracht worden verwezenlijkt en het totale pakket qua lasten draagbaar blijft.
    • De verduurzaming van de bedrijventerreinen is een belangrijk doel. Alle daken eerst vol met zonnepanelen. Warmtebronnen gebruik stimuleren. Het zorgt voor een beter milieu door zorgvuldig gebruik van de schaarse energie bronnen, waar bij gebruik van fossiele bronnen moet worden afgebouwd en een handelsplatvorm voor uitruilen van energie tot stand moet komen. Steun aan innovatie voor opslag (waterstof) en hergebruik. Daarnaast meer groen in bestemmingsplannen, meer watercompensatie, oplaadpunten, warmteopslag.
    • Naast duurzaamheid en klimaatverandering moet ook de revitalisering en aantrekkelijkheid voor vestiging aandacht blijven krijgen. Een inventarisatie zou kunnen worden gedaan welke invloed de bedrijventerreinen hebben op de totale begroting van de gemeente en in lijn hiermee zorgdragen voor een  reële toekenning van gemeente gelden. Dit kan ook in bijvoorbeeld  investeringen door de gemeente in de verschillende bedrijventerreinen. Flexibelere kijk van gemeente naar transformatie van bestaande panden.  Aantrekkingskracht per bedrijventerrein bepalen voor ondernemers van buitenaf.
    • Gemeentelijke service aan ondernemers stimuleren en bedrijvenloket ondersteunen
    • Preventieve maatregelen voor veiligheid en sociale controle verbeteren. Regelmatig toezicht door de gemeente op de openbare ruimte.
    • Aanleg voorzieningen die de mobiliteit veilig en verantwoord maken en houden.
    • Bedrijventerreinen ontwikkelen voor bedrijvigheid en niet voor bewoning. Voor short stay arbeidsmigranten een menswaardige huisvesting realiseren buiten de bedrijven terreinen in de lijn van de WBG arbeidsmigranten huisvesting oplossingen. Als arbeidsmigranten al op de bedrijventerreinen worden gehuisvest dan alleen bij het bedrijf waar ze voor werken en onder toezicht van de bedrijfseigenaar/manager.
  • Bereikbaarheid en infrastructuur

    Om goed te kunnen ondernemen is een goede bereikbaarheid van groot belang. Een goede bereikbaarheid draagt daarnaast bij aan de aantrekkelijkheid voor bewoners en kan de veiligheid verhogen. Dit vraagt om:

    • Infrastructuur en bereikbaarheid moeten de nodige aandacht houden om in de toekomst de verkeersbewegingen vrij baan te blijven geven en verkeerstromen veilig aan te kunnen. Denk hierbij aan de Rotende WFO en de ontsluiting van A7 West.
    • Doortrekken van de N240 realiseren, de Markerwaardweg naar de Medemblikkerweg ten behoeve van de bereikbaarheid van de gemeente te verbeteren en een betere ontsluiting van Hollands Kroon voor het landbouwverkeer (en dus minder landbouwverkeer in Opperdoes)
    • Ruimte voor de fietsen en met name e-bikes. Door de beschikbaarheid van e-bikes die ook vaker worden gebruikt voor woon-werkverkeer, neemt het gebruik hiervan toe terwijl de infrastructuur hier nog verder voor moet worden ingericht om veilig.
    • De gemeente Medemblik als vestigingsplaats voor bedrijven aantrekkelijk maken vanwege de mogelijkheden van het vrij en kosteloos kunnen parkeren (ook voor de bereikbaarheid detailhandel)
    • De maatregelen rond winkelcentra, die qua drukte toenemen (zoals Winkelhart Zwaagdijk) actief en zo tijdig mogelijk uitvoeren.
  • Detailhandel

    Voor het behoud van de leefbaarheid is het van belang dat voorzieningen in de kernen behouden blijven. Dit vraagt om:

    • Onderhouden en verder ontwikkelen centrumvisie en het hierbij adviseren voor de aantrekkelijke vestiging van detailhandel en sfeer verhoging voor stimulering bezoek bevolking. In principe leegstand winkels tegengaan in de dorpskernen zorgen dat leefbaarheid blijft. Behoud van basisvoorzieningen in kleinere kernen Daarnaast wel alleen winkelcentra met voldoende bestaansrecht ondersteunen.
    • Meer flexibiliteit binnen de bestemmingen in de kernen, zodat nieuwe initiatieven ruimte geboden wordt zonder lange en ingewikkelde procedures.
    • Faciliteren van dynamiek in de markt.
    • Bevorderen van innovatie.
  • Agribusiness

    Als grote plattelandsgemeente is Agribusiness een belangrijke sector, die ook weer kansen biedt voor het overige bedrijfsleven. Dit vraagt om:

    • Ruimte voor duurzaamheid en technologie;
    • Duidelijke regels o.a. voor milieu. Uniforme regelgeving voor West-Friesland en het liefst Noord-Holland Noord.
    • Voldoende ruimte voor de verdere ontwikkeling van de Agribusiness. Gemeenten moeten in hun ruimtelijk beleid rekening houden met de noodzakelijke schaalvergroting binnen dit cluster.
    • Stimulering van vestiging en ontwikkeling Agribusiness ondersteunende bedrijven. Denk hierbij aan machine en onderhoud leverende bedrijven. Dit moet zoveel mogelijk vanuit West-Friesland kunnen worden geleverd i.p.v. bedrijven bijvoorbeeld uit het Westland.
    • Aandacht voor de visie LTO Noord bij het aanpassen van een bestemmingsplan buitengebied. LTO is altijd bereid om de visie toe te lichten.
  • Gemeente  

    Belangrijk is het vergroten van de politieke belangstelling bij ondernemers en visa versa (zie ook punt 3). Ook moet de OFM tijdig informatie over ontwikkelingen die ondernemers en bedrijven raken ontvangen en zo nodig een OFM standpunt kenbaar worden gemaakt en gedeeld. Onderzocht wordt of inzet van promotie films, rondleidingen op bedrijventerreinen of zelf een OFM Lobbyist kan bijdragen om dit punt significant te verbeteren. Goed overleg en een goede relatie tussen gemeente en ondernemers blijft daarnaast van groot belang voor economische groei. Door een uitgekiende overlegstructuur is de OFM en de gemeente in staat dit overleg optimaal uit te voeren. De volgende structuur wordt hiervoor gehanteerd:

    • Twee keer per jaar heeft het dagelijks bestuur (DB) van de OFM overleg met B&W. De agenda hiervoor wordt door gezamenlijke input opgesteld en zorgt voor een goede kennis van elkaars wensen en ideeën;
    • Twee keer per jaar heeft het dagelijks bestuur (DB) van de OFM overleg met de politiek. De agenda hiervoor wordt door gezamenlijke input opgesteld en zorgt voor een goede kennis van elkaars wensen en ideeën. Deze agenda heeft veel raakvlakken met het bovenstaande overleg en zorgt hierdoor voor voldoende kennis bij de politiek over de ondernemerswensen. Tevens kan de politiek hierdoor inspelen op de behoefte van de ondernemers;
    • Op afroep heeft een afvaardiging van de OFM overleg met de uitvoerende ambtenaren op het gebied van onze speerpunten, als er zaken zijn die overleg vragen. De agenda hiervoor wordt door gezamenlijke input opgesteld en zorgt voor een goede kennis van elkaars wensen en ideeën. Hierdoor kan de samenwerking worden geoptimaliseerd, duidelijkheid worden verschaft zowel vanuit de gemeente als vanuit de OFM, en kunnen eventuele knelpunten snel worden weggenomen. Tevens kunnen partijen hier samenwerken op het gebied van bijeenkomsten voor en door ondernemers.

     

    Verder zet de OFM zich in voor:

    • Een zichtbare en voldoende blijvende inzet op vermindering van administratieve lasten voor ondernemers en een eenduidige lijn voor leges en tarieven;
    • Marktconforme grondprijzen hanteren voor bedrijven om deze naar de gemeente te trekken;
    • Controle op uitvoering nieuw inkoop- en aanbestedingsbeleid binnen de grenzen van de wet;
    • Terugkoppeling regionale samenwerking;

    Ondernemersfonds (de SOM): de nieuwe aansluitovereenkomst en de groeiambitie van de SOM en de gemeente. De OFM streeft ernaar het ondernemersfonds verder door te ontwikkelen om structurele collectieve ondernemerszaken te helpen financieren.

  • Beschikbare arbeid en aantrekken ondernemers

    Voor het bedrijfsleven in Medemblik is het van groot belang dat vraag en aanbod van arbeid goed op elkaar zijn afgestemd. Vooral het verkrijgen van technisch geschoold personeel kan de komende jaren een probleem worden gezien de grote uitstroom van gepensioneerde werknemers in onder andere de bouwsector. Ook dit is medebepalend dat ondernemers zich in de gemeente willen gaan vestigen.

    Het kunnen blijven aantrekken van passende medewerkers, zowel hooggeschoold, technisch en lager opgeleid (zie de sub speerpunten hieronder)

    Daar waarbij werkgevers en werknemers elkaar kunnen vinden wordt goed op de inzet van arbeid ingespeeld. Denk hierbij aan de samenwerking met WerkSaam Westfriesland.

     

    Sub speerpunt  – wonen

    Een aantrekkelijk woonklimaat draagt bij aan de aantrekkelijkheid van de gemeente als werkomgeving en visa versa. Om de aantrekkingskracht van de gemeente te verhogen is een gezonde, aantrekkelijke woningmarkt van belang. Er is een uitgebreide regionale woonvisie opgesteld. De OFM pleit voor een regelmatige update van deze woonvisie. de woningmarkt is flink in beweging waardoor aanpassingen met regelmaat noodzakelijk zijn.

    • Actief inzetten op voortgang in doelgroep gerichte woningbouw. Steun aan de actieve inzet vanuit de gemeente bij de provincie om het aantal nieuw te bouwen woningen fors te verhogen
    • Zolang er geen betere oplossingen zijn wordt gas verwarmd toegestaan (uitzonderingsregel) en wordt de keuze aan de bewoners gelaten om gas loos te gaan wonen.
    • Waar mogelijk eigen bewoners eerst laten inschrijven op een nieuwbouwplan. De OFM steunt het laten vervallen van de plankostenregeling, waarbij de gemeente verwacht wordt een grotere verantwoordelijkheid te nemen in groenvoorziening bijwijkontwikkeling (dus meer bijdragen) tegenover meer passende bouw. Dus meer rijwoningen waarbij de gemeente meer kosten voor haar rekening neemt zodat de ontwikkelaar dit makkelijker kan rondmaken
    • Steun voor Invoering van het Volendamse systeem bij nieuwbouw. Korting bij koop, maar bij verkoop binnen 10 jaar de winst aflopend delen met de gemeente na aftrek kosten

     

    Sub speerpunten – scholing en opleiding

    • Zorgen voor voldoende stagemogelijkheden voor leerlingen van technische en agrarische opleidingen. Het aanbod aan technisch en agrarisch personeel moet op peil gehouden worden om de uitstroom van gepensioneerde werknemers in bijvoorbeeld de bouwsector op te vangen. Een intensieve samenwerking tussen ROC, InHolland, Greenport NHN, Seedvalley en bedrijfsleven blijft hierbij van grote waarde;
    • Huidige scholingsmogelijkheden kern Medemblik behouden en uitbreiden en streven naar een volwaardig en kwalitatief middelbaar onderwijs binnen de gemeente;
    • Uitwerking scholing- en opleidingsbeleid voor West-Friesland, meenemen in regionale samenwerking.
    • Tevens van belang om te kijken naar de aansluiting met het Primair Onderwijs. Ook hier zouden de kinderen al kennis kunnen/ moeten maken met technisch en agrarisch onderwijs. Spelenderwijs de mogelijkheden verkennen. Hier zijn vele mogelijkheden voor en hierin zou een samenwerking tussen onderwijs en OFM kunnen ontstaan. Landelijk is er het Techniek Pact, hier zouden wij in Medemblik aansluiting bij kunnen vinden. Voorschools en primair onderwijs moet meer met elkaar in contact komen, om de werknemer van de toekomst, nu correct op te leiden en uit te rustten met kennis op deze vakgebieden..
    • Het aanpakken van laaggeletterdheid: De gemeenten willen heel graag met het bedrijfsleven in gesprek blijven over de rol die zij kunnen vervullen in de aanpak van laaggeletterdheid bij medewerkers. De gemeente en vanuit het West-Fries Bondgenootschap tegen Laaggeletterdheid kunnen hier op veel vlakken in faciliteren. Het kan het bedrijfsleven winst opleveren wanneer ze ervoor zorgen dat het taalniveau bij medewerkers goed is.

Bij ons aangesloten

Alle leden